Geschiedenis

Voor de geschiedenis van het bedrijf BMW, dat staat voor Bayerische Motoren Werke, moeten we terug naar het begin van de twintigste eeuw. In de tiende maand van het jaar 1913 werd Bayerische Motoren Werke opgezet voor werkzaamheden als vliegtuigmotorfabriek door Karl Friedrich Rapp, in eerste instantie onder de naam Rapp Motorenwerke. De locatie van het bedrijf werd het Milbertshofendistrict in München. Deze locatie was dichtbij Gustav Otto Flugmaschinenfabrik, dit was een vliegtuigenfabriek opgezet door de Duitse Gustav Otto en tevens de voorloper van de Bayerische Flugzeug Werke.

De 1ste wereldoorlog

Na de eerste wereldoorlog groeide het bedrijf zeer snel, dit ging echter te snel waarna Rapp het bedrijf besloot te verlaten. Vanaf dit moment stapte Franz Josef Popp in en veranderde de naam naar Bayerische Motoren Werke GmbH die in 1918 weer veranderd werd naar BMW AG. Na de eerste wereldoorlog vonden vele veranderingen plaats onder andere in productie, naam en samenstelling van het bedrijf. Dit leiden ertoe dat in maart 1929 de eerste auto werd geproduceerd onder de naam BMW, dit was de BMW 3/15. In deze tijd stond BMW bekend als de bouwer van de sportieve auto.

De 2de wereldoorlog en hierna

In de tijden van oorlog leverde BMW enorm veel motoren aan de Luftwaffe en de Wehrmacht. Ook werden er onderzoeken gedaan naar straalmotoren en zijn er raketten geproduceerd die gebaseerd waren op wapens. Tegen het eind van de oorlog werden echter vele fabrieken van BMW gebombardeerd. Na de oorlog was BMW haast bankroet, de onderneming had dringend behoefte aan herstel. Dit duurde vele jaren voordat in 1961 de driewielige scootmobiel werd geproduceerd, dit was de redding van BMW. Hierna kocht BMW vele bedrijven op en vanaf 1969 ging het enkel BMW's auto's en motorfietsen produceren zoals we deze nu kennen.